Πέμπτη 7 Οκτωβρίου 2010

Η καταγωγή μου είναι «Μεσογείτης»

Ποτέ δεν μπόρεσα να διαιρέσω αυτή την περιοχή σε μικρότερα γεωγραφικά τεμάχια. Πάντα την έβλεπα σαν μια οντότητα. Συγγένειες μεταξύ των οικογενειών, κοινά ήθη και έθιμα.

Μαζί μεγαλώσαμε  με τους περισσότερους σημερινούς εφήβους των «50’s»  και πήγαμε  στο ένα και μοναδικό  Γυμνάσιο που υπήρχε στα Σπάτα. Ένα παλάτι 8 μαγαζιών που είχαν νοικιαστεί γύρω από ένα κεντρικό κτήριο που έμοιαζε με σχολείο. Η48άρα  τάξη μας, όμως, είχε βγάλει τότε τους περισσότερους φοιτητές. Αυτές οι σχέσεις ζωής για πολλούς από εμάς καθόρισαν την αλληλέγγυα συμπεριφορά μας για τα επόμενα χρόνια.

Μετά ήρθε η ώρα της ξενιτειάς. Πρέπει να είμαι από τους πρώτους «τυχερούς» Μεσογείτες που σπούδασα σε Πολυτεχνείο της Ρουμανίας. Τότε τον Τσαουσέσκου τον έλεγαν σοσιαλιστή και θυμάμαι, όταν το 1977 δημιουργήσαμε τον πρώτο φοιτητικό σύλλογο, οι συνελεύσεις μας γίνονταν κάτω από δρακόντεια μέτρα. Είμαστε ζωηροί.

Το 82, αποφάσισα να αλλάξω τύπο σοσιαλισμού και συνέχισα τις μεταπτυχιακές σπουδές μου στον φίλο μου τον Μιτεράν. Υπήρχε σύγκριση ; Στον ελεύθερο χρόνο μας μάθαμε και για το ελεύθερο ραδιόφωνο κάμποσα χρόνια πριν τον 9.84 του Μιλτιάδη.    

   Ο στρατός δεν περιμένει όμως και θέλει και αυτός να του αφιερώσεις τα δύο και κάτι χρονάκια σου. Καλή εμπειρία. ΤΠΜ (Τεχνίτης Πυρομαχικών, λόγω ειδικότητας – Μεταλλειολόγος Μηχανικός εν Γαλλία ειδικευθείς). Τι σημαίνει αυτό ; Φόρτωσα όλα τα πλοία με ληγμένα πυρομαχικά για πόντιση, μαζί με κάτι άλλους Μηχανικούς που είχαν προλάβει να τελειώσουν και το ντοκτορά τους.

Το 1986 ήρθε το ΙΓΜΕ (Ινστιτούτο Γεωλογικών και Μεταλλευτικών Ερευνών) και η πρώτη μου δουλειά, που αλλού, στην πρώτη  γραμμή στους «ειδυλλιακούς» Μολάους Λακωνίας. Σπουδαία επιστημονική εμπειρία σε ένα μεγάλο ερευνητικό μεταλλευτικό έργο. Έμαθα πολλά και τα έχω κρατήσει όλα. Μηχανικός που δεν ξεκίνησε από την πρώτη γραμμή, δεν έχει ξεκινήσει σωστά.
 Μπήκα βαθειά στην έρευνα και στα συγχρηματοδοτούμενα προγράμματα. Με γέμιζαν οι συνεργασίες με ερευνητές από άλλες χώρες και αυτή η ανταλλαγή γνώσεων υπήρξε πολύτιμη αποσκευή για τη συνέχεια. Σε αυτές τις συνεργασίες αποδείξαμε ότι έχουμε πολλές ικανότητες και δεν υστερούμε των ξένων συναδέλφων μας. Καταλάβαμε ότι μπορούμε και στα πολύ δύσκολα προγράμματα να τα βγάζουμε πέρα. Το ΙΓΜΕ είναι φάρος για την έρευνα και όμως δεν έχει τύχει της ανάλογης μεταχείρισης από την Πολιτεία.
Το 2000 έκανα μετάταξη στην ΕΥΔΑΠ. Έχω εργαστεί στην Γενική Διεύθυνση Μεγάλων Έργων - Διεύθυνση Μελετών. Συντονισμός - Διαχείριση σε Κοινοτικά προγράμματα R.&.D. και τεχνικά έργα. Στην Γενική Διεύθυνση Εγκαταστάσεων 2005-2007, ίδρυσα το Γραφείο Συγχρηματοδοτούμενων Έργων και Ερευνητικών Προγραμμάτων, δραστηριότητα που συνεχίζεται μέχρι σήμερα. Ο κοινωνικός χαρακτήρας της εταιρείας είναι το ζητούμενο που πρέπει να διαφυλαχτεί στα δύσκολα χρόνια που έρχονται.
Καλά και η οικογένεια ; Το καλύτερο το φύλαξα για το τέλος. Ανήκω στους τυχερούς. Στους Μολάους, στο πιο δύσκολο επαγγελματικό μου ξεκίνημα, μέσα από τους λαβύρινθους των στοών, βρήκα το αστέρι μου. Η σύζυγός μου Βάσια και η κόρη μου Αγγελίτα αποτελούν το πιο πολύτιμο κεφάλαιο στα εύκολα και δύσκολα που μου έχουν τύχει.

Επειδή θα σας κούραζα με το σοβαρό μου ύφος, έφτιαξα αυτή την ιστοριούλα και σας την παρουσίασα όπως θα έκανα με έναν φίλο μου Μεσογείτη, πίνοντας τη ρετσίνα όπως οι γονείς μας και οι παππούδες μας.

Γιατί πιστεύω ότι η πόλη μας μπορεί να γίνει όπως κάποτε,  μια πόλη για όλους.

Κώστας Ρίπης