Δευτέρα 6 Ιανουαρίου 2014

Δεν πρέπει να αφήσουμε τη "Παγκόσμια συμμαχία για δημόσιο νερό" (GWOPA) να εξατμιστεί !

Global public water alliance must not be allowed to evaporate 

(Δεν πρέπει να αφήσουμε τη "Παγκόσμια συμμαχία για δημόσιο νερό" (GWOPA) να εξατμιστεί!)

Ένας οργανισμός που δημιουργήθηκε από τον  ΟΗΕ αφιερωμένος στην υπεράσπιση των δημόσιων υπηρεσιών νερού, πρέπει να επιλύσει τις εσωτερικές εντάσεις του, αν είναι να επιβιώσει!

Είναι αναζωγονητικό να ξέρει κανείς ότι υπάρχει τουλάχιστον ένα όργανο των Ηνωμένων Εθνών δεσμευμένο στη βελτίωση της δημόσιας παροχής νερού.  

Ιδρύθηκε από τον Οργανισμό Ηνωμένων Εθνών (UN-Habitat) το 2009 σαν παγκόσμια συμμαχία συνεργασιών των  χειριστών νερού (Gwopa) και είναι μια πλατφόρμα για να συγκεντρώσει τους δημόσιους χειριστές νερού από όλο τον κόσμο.

 Η αποστολή της παγκόσμιας αντιπροσωπείας διαχειριστών νερού (GWOPA) είναι να βοηθήσει στην οικοδόμηση της ικανότητας του δημόσιου τομέα, συμβάλλοντας ταυτόχρονα «στην αλληλεγγύη, στην εκπαίδευση, στη φιλία, στην πολιτιστική εμπειρία, στην ανάπτυξη σταδιοδρομίας και στην ακεραιότητα» σε δήμους και χώρες. Πολλές συνεργασίες έχουν βοηθήσει στην ανάπτυξη καινοτομιών με δίκτυα βορρά-νότου και νότου-νότου τα οποία έχουν καλυτερέψει την ποιότητα του δημόσιου νερού.

Αυτό είναι ένα μικρό σκάφος που λειτουργεί υπέρ του δημοσίου συμφέροντος, αλλά πορεύεται σε έναν τραχύ  ωκεανό που λειτουργεί υπέρ των ιδιωτικών συμφερόντων. Δεν παυέι παρ' όλα αυτά να αποτελεί ένα σημαντικό όργανο που έχει τη δυνατότητα να δημιουργήσει τα σημαντικά δίκτυα, να διεξάγει ουσιαστική έρευνακαι να οικοδομήσει δεσμούς μεταξύ των κυβερνήσεων, των συνδικάτων και των κοινοτήτων. 
Βασικά ερωτήματα:
  •  Από την αρχή, η ένωση ήταν ανοικτή σε ιδιωτικές εταιρείες ύδρευσης, εκπροσωπούμενη από την Aquafed, μια ομοσπονδία από τις μεγαλύτερες πολυεθνικές του νερού στον κόσμο. Ο Gérard Payen, πρώην διευθύνων σύμβουλος της Διεύθυνσης των υδάτων της Suez, αντιπροσωπεύει αυτήν την ομάδα στη Gwopa, και πρόσφατα ανανεώθηκε η θητεία του στην οργανωτική επιτροπή για άλλα τέσσερα χρόνια.
  • Στον φάκελλο τεκμηρίωσης λειτουργίας της Gwopa αναφέρεται επίσης η ανάγκη για «εμπορικά βιώσιμες" υπηρεσίες ύδρευσης και τείνει να χρησιμοποιεί τους ίδιους στενούς δείκτες των οικονομικών επιδόσεων που χρησιμοποιούν και οι ιδιωτικές εταιρείες, ενθαρρύνοντας τις αρχές λειτουργίας που βασίζονται στην αγορά. 
  •  Το "δημόσιο" νερό είναι διαφορετικό από το"ιδιωτικό"  και η  Gwopa πρέπει να καταλάβει πού στέκεται σε αυτή τη συζήτηση, αν επιθυμεί να συμβάλλει σε μια καινοτόμο  πολιτική και  πρακτική του νερού.
Βασική  και αδιαπραγμάτευτη θέση


Τελικά, η συντριπτική πλειοψηφία των συστημάτων νερού στον κόσμο παραμένει στα χέρια του δημοσίου, και πολλά άλλα δίκτυα βρίσκονται στο στάδιο να τεθούν και πάλι στα χέρια των κυβερνήσεων. Αυτό που πραγματικά χρειαζόμαστε είναι οι "20" υπάρχουσες Gwopas να συνεργαστούν πάνω σε αυτή τη βάση που είναι και η πραγματικότητα

Οι ενστάσεις που τίθενται και αποτελουν και σημαντικούς προβληματισμούς του αρθρογράφου, και όχι μόνο, είναι αν το συγκεκριμένο όργανο θα μπορέσει να παίξει τον ρόλο για τον οποίο δημιουργήθηκε ή οι " ξένες και άγριες θάλασσες θα πνίξουν το μικρό πλοίο που τόλμησε να ταξιδέψει σ' αυτές;"

Εγώ θα συμφωνήσω με τους προβληματισμούς που έχουν μπει και μένει να αποδειχθεί αν το μικρό πλοίο είναι πράγματι τόσο μικρό όσο φαίνεται.  Μη ξεχνάμε αυτό που αναφέρθηκε και προηγούμενα, ότι :
Η συντριπτική πλειοψηφία των συστημάτων νερού στον κόσμο παραμένει στα χέρια του δημοσίου, και πολλά άλλα δίκτυα βρίσκονται στο στάδιο να τεθούν και πάλι στα χέρια των κυβερνήσεων.


 Διαβάστε το ενδιαφέρον άρθρο στη συνέχεια  από τον David McDonald, co-director of the municipal services project, and professor of global development studies at Queen's University in Canada.

Global public water alliance must not be allowed to evaporate 

A UN-founded organisation devoted to defending public water services needs to resolve internal tensions if it is to stay afloat.

 
Ebb of flow … a privately owned tap in Port Harcourt, Nigeria, sealed with a lock. Gwopa defends public water services. Photograph: Jacob Silberberg/Getty Images.


Over the past 30 years, there has been an almost religious commitment to the privatisation of water on the part of the World Bank, international donors, and many UN agencies. Millions are spent each year by these institutions on pro-privatisation conferences, workshops and publications, not to mention loans and grants to make it happen.

It is refreshing, therefore, to know that there is at least one UN institution committed to improving public water provision. Founded by UN-Habitat in 2009, the Global Water Operators' Partnerships Alliance (Gwopa) is a platform for bringing together public water operators from around the world.
The agency's mandate is to build public sector capacity, while at the same time creating "solidarity, learning, friendship, cultural experience, career development and integrity" across municipalities and countries. Many innovative north-south and south-south linkages have emerged, and public water is better off because of it.

Participation in Gwopa is also open to organised labour, NGOs, community groups and academics, as evidenced at the agency's second congress, which took place last month in Barcelona.

This is a small, pro-public ship on a rough, pro-private ocean, but it is an important institution that has the potential to create meaningful networks, conduct critical research, and build links between governments, unions and communities.

These kinds of "public-public partnerships" are not new, of course. They've been happening on their own for decades. Nor are they the only interesting trends taking place in efforts to retain, reclaim and reimagine public water. From grassroots struggles to rebuild traditional water systems in rural Mexico to worker co-ops in Bangladesh to the remunicipalisation of water services in Paris, the shift (back) to public water systems is gaining global momentum.


And no wonder. Research has shown that public water can outperform private companies even on their own narrow financial terms, not to mention doing a better job with equity, participation and public education. No public service will ever be perfect, but there is growing understanding of what makes public water work, how we might make it better, and the variety of ways of getting there.
As a UN institution, Gwopa is uniquely placed to advance this agenda and help break down the geopolitical barriers that can make it difficult for public utilities to work with each other across borders. For this reason alone, it is an institution worth fighting for.


Gwopa has its internal tensions, however. From the outset, the association has been open to private water companies, represented by Aquafed, a federation of the largest water multinationals in the world. Gérard Payen, former CEO of Suez's water division, represents this group at Gwopa, and was recently reappointed to the steering committee for another four years.




Gwopa documentation also talks about the need for "commercially viable" water services and tends to use the same narrow financial performance indicators as private companies, encouraging market-based operating principles.

The agencies that fund Gwopa appear to reinforce these trends, with one senior aid representative at the Barcelona congress suggesting she "does not care if the water providers [involved in the alliance] are public or private, as long as they get the job done".

There is also creeping commercialisation evident in some of the public water utilities working within Gwopa, many of which think and operate like private companies (for example by seeking private contracts outside their own country). This serves to blur the lines between public and private.


These are not insignificant strains. Gwopa must decide what it means by "public water" and how it wants to evaluate successful public performance. It must be open to critical self-reflection and offer water providers something other than run-of-the-mill rhetoric about the need for more market-oriented management.

Public water is different to private water, and Gwopa must figure out where it stands on this debate if it is to make an innovative contribution to water policy and practice.
Ultimately, the vast majority of the world's water systems remain in public hands, and many more are being put back into government hands. What we really need is 20 Gwopas to engage with this reality; for now, one effective one will do
.

• David McDonald is co-director of the municipal services project, and professor of global development studies at Queen's University in Canada.

Source : The Guardian
                                                                     ------------------------------------- 


It is not enough to criticise the privatisation of services such as the provision of water, electricity and health care, says David MacDonald in a video for the Municipal Services Project, one has to critically evaluate alternative public service initiatives.

McDonald’s endeavours to better define the meaning of “public” and to establish a set of criteria to measure the success of public services, are related in the book Alternatives to Privatization: Public Options for Essential Services in the Global South, of which he is the co-author: